AmberGO: Ile defektów w 3 minuty?

Nasza poprzednia publikacja spotkała się z dobrym przyjęciem więc postanowiliśmy ją kontynuować. Tym razem bierzemy na tapetę szeroko reklamowaną aplikację do płacenia za podróżowanie po autostradzie A1 – AmberGO.

Otrzymaliśmy kilka ciekawych komentarzy po ostatnim naszym artykule o Akademii PARP (http://testerzy.pl/baza-wiedzy/parp-ile-defektow-w-3-minuty), że nie da się przygotować tak rozbudowanego raportu w trzy minuty. To prawda. Na początek pokazujemy notatki z samych 3-minutowych testów, a dopiero potem jego rozszerzoną do artykułu wersję

Raport (szybki)

"Nie da się w 3 minuty zainstalować aplikacji mobilnej i jej sprawdzić. Test redukujemy do weryfikacji informacji.

  1. AmberGO nie istnieje!? – nie ma takiej aplikacji.
  2. Kalulator opłat nie ma opisanych kategorii aut, a te są niezgodne ze standardowymi kategoriami.
  3. Aplikacja działa poprawnie tylko system jest źle oznakowany na autostradzie.
  4. Jest problem z odczytywaniem tablic.
  5. Nie ma łatwej możliwości dodawania przyczepy do samochodu. Trzeba go edytować.

[koniec czasu]”.

Raport (pełny)

Uznano, że nie ma możliwości sprawdzenia aplikacji mobilnej w 3 minuty, szczególnie, że wymaga ona pobrania, instalacji, założenia konta i podpięcia płatności. Skoncentrowano się wiec na aplikacji webowej obsługującej aplikację.

Defekt 1. Użyteczność / Bezpieczeństwo

Choć strona sugeruje, że pobieramy aplikację AmberGO, to tak naprawdę jesteśmy przekierowani do zupełnie innej aplikacji AutoPay.

Informacje na stronie są mylące i dają przekonanie, że korzystamy z aplikacji AmberGO.

Realnie jest to jednak zupełnie inna aplikacja. Link na stronie prowadzi nas do AutoPay. Użytkownik może czuć niepewność, czy na pewno pobiera właściwą aplikacj.

Defekt 2. Użyteczność funkcjonalność

Na stronie z kalkulatorem opłat na autostradzie (https://a1.com.pl/oplaty-a1/kalkulator/), klasyfikacja pojazdów na kategorie nic nie mówi użytkownikowi i jest niezgodna ze standardem.

Dopiero zapoznanie się z wyjaśnieniem daje możliwość poprawnego wypełnienia formularza.

Defekt 3. Użyteczność

Niezrozumiała konieczność posiadania i podania adresu e-mail do dokonywania płatności w aplikacji.

Jest niezrozumiałe dlaczego do dokonywania płatności na autostradzie trzeba podawać e-mail. Nie ma logicznego uzasadnienia do ograniczenia płatnośći tylko do osób, które zgodzą się podać swój adres e-mailowy.

Ponieważ nie ma możliwości dalszego testowania, to ciekawe problemy możemy wyczytać bezpośrednio z komentarzy w sklepie Google Play.

Większość użytkowników uważa, że aplikacja działa poprawnie, ale system jest źle oznakowany na samej autostradzie. Nawet posiadając aplikację stoi się w korkach. Dodatkowo okazuje się, że istnieją minimum trzy różne podmioty odpowiedzialne za konstrukcję systemu:

  1. Operator – A1 – odpowiedzialny m.in. za oznakowanie na autostradzie.
  2. Blue Media – twórca aplikacji do płatności.
  3. Podmiot X – odpowiedzialny za sczytywanie tablic rejestracyjnych. W opinii Blue Media, które widać w odpowiedziach na komentarze nie odpowiadają oni za:
  • Problemy na samej autostradzie.

  • Problemy ze sczytywaniem tablic.

Defekt 4. Użyteczność – do zweryfikowania w aplikacji

Podróżując tym samym samochodem wielokrotnie i raz ciągnąć przyczepę, a raz nie, aby go zachować w aplikacji, trzeba go za każdym razem edytować.

Nie ma możliwości posiadania dwóch konfiguracji dla tego samego samochodu.

Co następne polecacie do testowania?

 

 

Najbliższe terminy szkoleń

 

28-29 listopada - Warszawa

Dobry Tester – Laboratorium


2-3 grudnia - Warszawa

Automatyzacja testowania


2-4 grudnia - Warszawa

ISTQB Poziom Zaawansowany - Techniczny Analityk Testów


9-12 grudnia - Wrocław

ISTQB Poziom Zaawansowany - Analityk Testów

 

Partnerzy

Narzędzia testerskie